Har du styr på din stil, er der sikker ikke mange, der får lov at give dig gode råd om, hvordan du skal/ikke skal klæde dig. Måske lige bortset fra denne blogs hovedperson, hvis ikoniske pageklip (som  hun har haft siden hun var 14 år gammel) og store solbriller, gør hende nem at spotte til alverdens store modeshows.

Du har sikkert allerede gættet hvem vi taler om? Det er selvfølgelig Chefredaktør for American Vogue og Kreativ Direktør for Condé Nast; Anna Wintour.

Wintour er (overraskende for mange) født i London i 1949. Det siges at hun allerede fra barnsben var en egenrådig pige, der gjorde tingene på sin måde og (meget ubritisk) ikke lod sig diktere af hverken normer eller andres forventninger.

Som datter af en af Englands største redaktører, er det måske ikke overraskende, at journalistikken altid har draget Wintour. Men man kan vist roligt sige at Chefredaktøren for American Vogue, der i vid udstrækning betragtes som den mest indflydelsesrige figur i modebranchen, har opnået meget mere end blot at følge i sin fars fodspor.

Wintour startede allerede som teenager sin karriere i modejournalistik - først i England hvor hun arbejde for 4 forskellige magasiner herunder OZ og Harper's s & Queen.

Det er dog ingen hemmelighed at Wintours redaktionelle ambition altid har ligget hos American Vogue. Det har hun heller aldrig været bange for at sige højt – til alle der gad lytte. Drømmen om Vogue førte til store uoverensstemmelser mellem hende og hendes chef på Harper's & Queen, der mente at Wintours store drøm om Vogue og interesse i mode, gjorde hende ude af stand til at have ambitioner i sit aktuelle job. Konflikten endte med, at Wintour forlod ikke blot Harpers & Queens, men også England og flyttede hele vejen til USA.

Wintour is Coming

I New York fik Wintour hurtigt et job på Magasinet Harper's Bazaar. Men hendes revolutionære idéer var vist en kende for meget for resten af redaktionen. Efter blot 9 måneder på magasinet blev Wintour fyret, da de mente, at hun aldrig ville komme til at forstå amerikansk mode.

Skønt en fyring er noget de fleste af os frygter, slog det dog ikke Wintour ud. Ifølge eget udsagn lærte hun af sine fejl og brugte det til at vokse fagligt – Wintour har endda senere udtalt, at en fyring er en SÅ vigtig oplevelse, at alle burde prøve det!

Efter Harper's Bazaar kom magasinerne Viva og Savvy, inden hun for første gang søgte ind hos American Vogue. Jobinterviewet gik dog ikke helt godt, da Wintour eftersigende fortalte den daværende chefredaktør Grace Mirabella, at hun havde tænkt sig at overtage hendes job. Lad det være en læring til alle – ambition er vigtigt til en jobsamtale, men nogle gange er det måske klogt at holde lidt igen...

Og så måske alligevel ikke... Wintour blev nemlig kort efter hyret som kreativ direktør for Vogues Condé Nast, en post hun stadig sidder på, med en 100% lønforhøjelse. Fra 1985-87 flyttede hun tilbage til London, hvor hun overtog rollen som chefredaktør for British Vogue, efter den tidligere chefredaktør Beatrix Miller lod sig pensionere.

Allerede fra første dag havde Wintour en klar vision for hvilke ændringer, hun synes magasinet trængte til, hvilket resulterede i en hel del fyringer af det daværende team. En beslutning der ikke gjorde hende super populær i branchen. Men Wintour var (og er stadig) af den opfattelse, at hvis man er bange for forandringer og disruption, så stagnere man – og det er altid  bad for business.

Magasinet led heller igen nød, men fik et frisk nyt fokus på den karriere-mindede kvinde, hvilket resonerede godt med tidsånden og derfor med magasinets læsere.

Anna Vintour VOGUE Cover

VOGUE cover, november 1988

I 1987 var Wintour tilbage i New York som redaktør på magasinet House & Garden, men landede allerede 10 måneder senere sit drømmejob som chefredaktør på American Vogue. SÅDAN!

Magasinet havde dog ændret sig en del og var i højere grad blevet et livsstilsmagasin end et modemagasin. Det kunne Wintour, hvis fokus altid har været MODE, naturligvis ikke leve med, og hun påbegyndte derfor en reformation ikke blot af magasinet, men af modens rolle i samfundet.

Allerede ved sin første udgivelse af American Vogue, fik hun branchen til at spærre øjnene op. På forsiden sås den israelske model Michaela Bercu iført et afslappet ensemble af et par Guess-jeans og en besmykket Christian Lacroix-jakke. Et meget dristigt move på et tidspunkt, hvor glamourøse aftenkjoler var, hvad normalt prægede modemagasinernes forsider.

Faktisk var billedet så avantgarde, at trykkeriet returnerede filerne, under antagelse af, at det tilsendte omslag havde været en fejl. Hvem kunne dog have fundet på noget så tosset?

Trends is a Dirty Word

Men Wintour havde tydeligvis fat i noget rigtigt, for under hendes ledelse er modebranchen gået fra at være en nichebranche, der hovedsageligt henvendte sig til kvinder, til at blive en af de mest indflydelsesrige faktorer i popkulturen. I sin regeringsperiode, der tæller over tre årtier, har Wintour formået at ændre måden vi klæder os på - og det har intet at gøre med at følge trends, men i stedet at udtrykke sin personlighed.

“Trends is a dirty word”
- Anna Wintour

Wintour er, på trods af at hun hverken er designer eller model, blevet et af de største ikoner i modebranchen. Hun er et naturtalent til at spotte de bedste og mest originale designere og influencere – store som små – og hjælpe dem frem i branchen. Når Wintour siger ja, gør resten af verden det samme.

Hvad der dog er mest bemærkelsesværdigt er Wintours evne til at få en så kunstnerisk og subjektiv disciplin som mode til at gå hånd i hånd med et hardcore business mindset. For man skal ikke glemme, at Wintours største præstation har været at influere, hvilke designs, items og styles vi ser på diverse medier – og hermed hvilke designs, items og styles vi som forbrugere bør investere i for at være in style.

At Wintour har formået at få så meget indflydelse på, hvorfra vi henter vores inspiration, har resulteret i at Vogue (the style bible) har flere abonnenter og dermed annoncører end nogen sinde før -  og at magasinet har haft nogle af historiens største udgivelser. No wonder at ejerne af verdens største modemagasin (for det meste) er glade for deres Chefredaktør!

Nuclear Wintour

Men det er ikke alle, der altid har været lige begejstret for samarbejdet med Wintour. Skønt chefredaktørens kølige selvsikkerhed og kravstillende karakter er drivkraften bag hendes succes, har den ikke altid gjort hende lige populær. Bl.a. har tidligere arbejdsgivere (måske grundet en forståelig misundelse) givet hende øgenavnet ”Nuclear Wintour” – en etikette chefredaktøren eftersigende hader.

Men hendes Nuclear powers er uden tvivl dem, der har fået Wintour igennem både shit-storms og tidlige pensionstrusler. Hver gang Wintour er i modvind, synes hun nemlig at samle kræfter til at arbejde endnu hårdere for succes og på magisk vis ride stormene af.

Anna Wintour blog - Meryl Streep som Miranda Priestly i the devil wears prada

 Meryl Streep som Miranda Priestly (Anna Wintour) i The Devil Wears Prada

Hollywood har også haft sat spot på modedronningen og hendes berygtede lederstil. Det siges at den ikoniske film ”The Devil Wears Prada”, hvor Meryl Streep spiller den ultra kølige chefredaktør på magasinet Runway, var en øjenåbner for Wintour. Filmer der åbenlyst portrætterer Wintour, fik hende til at indse, at hele verdenen opfattede hende som ”Nuclear Wintour”. Det fik den ellers reserverede chefredaktør til at åbne op og træde frem for offentligheden – til tider endda uden sine ikoniske solbriller.

Wintour har siden indvilliget i både at holde foredrag, give interviews på tv og at svare på spørgsmål fra helt almindelige mennesker i Vogues YouTube serie ”Go Ask Anna”. Sidst men ikke mindst giver hun også omverdenen et helt unikt indblik i sin måde at tilgå lederskab og kreativitet i MASTERCLASS nye online læringsprogram ”Anna Wintour Teaches Creativity and Leadership”.

Drømmer du om at arbejde for Anna Wintour?

Så bør du vide dette: På trods af at hun er en inkarneret Girl Boss, elsker hun folk med en stærk personlighed. Hvis du drømme om et job hos Wintour, så er selvtillid et must. Uddannelse og faglige kvalifikationer spiller faktisk en meget mindre rolle end man umiddelbart skulle tro. Wintour kan nemlig bedre lide folk der er diskussionslystne og som tør være uenige med hende, end de der bare tale hende efter munden.

“You either know fashion or you don’t”
- Anna Wintour

Få mere inspiration til din karriere, eksempelvis hvordan du skriver den bedste ansøgning, ved at læse vores andre spændende indlæg om Karriere og Uddannelse


Nu du alligevel er her, hvorfor så ikke dele dine visdomsord med os?
  Hold mig underrettet  
Underet mig