I starten af 2015 skrev Eric Ziengs et meget inspirerende indlæg til Børsen, som, vi på myself.dk mener, har kontinuerlig relevans for alle brands og virksomheder, der poster stillingsopslag på div. jobsites inklusivt vores. Indlægget omhandlede måden at behandle sine afviste jobansøgere på.

Afviste jobansøgere kan blive jeres brandambassadører!

Ingen kan lide at blive afvist

Ingen kan lide at blive afvist. Dette gælder både når vi agerer professionelt og som privat personer. Afvisninger er demotiverende og får os til at føle os utilstrækkelige.

Når et en virksomhed slår en stilling op, modtager den som regel flere hundrede ansøgninger. Lang de fleste kommer fra motiverede kandidater, der gerne vil arbejdspladsen. Mennesker som har brugt tid på at sætte sig ind i virksomheden og som gerne vil bidrage til dens vækst og gode arbejdsfællesskab. Men for hver opslået stilling kan kun én ansøger ansættes, hvilket betyder at de resterende må afvises. Det er der i sig selv ikke noget galt i. De fleste jobsøgende er forberedte på at selv en god ansøgning kan munde ud i et afslag. Hvad Eric Ziengs med rette sætter spørgsmålstegn ved er måden ansøgeren afvises på. 

Afvisninger er aldrig sjove. Hverken for virksomheden der sender dem ud eller for ansøgeren der modtager dem. Men for virksomheden kan det faktisk få utilsigtede konsekvenser, at afvise sine ansøgere på en dårlig måde. Særligt for fashion brands, hvis omsætning er betinget af at give forbrugeren en positiv identitetsfølelse, er det essentielt at branding inkluderes i alle organisationens aktiviteter – også i rekrutteringsprocessen!

Læs også: Drømmer du om en karriere inden for fashion i 2018

Brandimage i fare

Men hvorfor skal man i HR-afdelingen forholde sig til den enkelte ansøger, når denne alligevel ikke ansættes? Det skal man fordi det budskab HR-afdelingen sender ud har indflydelse på hele brandets image. Som mennesker (og forbrugere) forholder vi os nemlig altid til afsenderen af de budskaber vi modtager. Og afsenderen opfattes ikke som HR-afdelingen, men som brandet! Modtager vi derfor enten et blankt nej uden forklaring, et standart svar der fortæller, at andre var bedre end os eller får vi aldrig svar på en ansøgning, påvirker det vores opfattelse af brandet i negativ retning. Ikke fordi vi ikke fik stillingen, men fordi et brand vi har værdsat, og hvis produkter vi evt. (som forbrugere) har investeret vores penge i, er så ligeglade med os – skønt det i sine offentligt tilgængelige budskaber hævder noget andet.

Spred det gode budskab

Især i dag hvor alle deler deres holdninger på de sociale medier kan et uheldigt budskab have stor indflydelse på både omsætning og brandimage. En holdningsdeling på Facebook kan nemlig meget hurtigt blive til en decideret shitstorm. Det er langt fra et ukendt fænomen for fashion brands, der grundet deres up-front tilstedeværelse konstant er i både forbrugernes og mediernes søgelys.

Et fashion brand defineres ikke kun af sine værdier og politiske budskaber – det defineres i ligeså høj grad af dets omsorg for forbrugerne. Logisk nok idet modeindustrien spiller en stor rolle i det enkelte menneskes liv. Er den omsorg kun defineret af vores vilje til køb, mister vi tilliden til et brand. Dermed også vores lyst til at bruge vores penge på dets produkter. Ligesom kundehenvendelse altid besvares med omtanke og service, bør man som brand eller virksomhed derfor nøje overveje, hvordan man bedst takler sine afviste ansøgere, så ikke det har negativ indflydelse på det overordnede image.

Indryk de første 10 jobopslag gratis på myself.dk

Men hvordan?

Til dette kommer Eric Ziengs i sit indlæg med et meget interessant bud som vi på myself.dk kun kan bifalde. Modtages flere hundrede ansøgninger har en HR-afdeling ikke nødvendigvis ressourcerne til at kunne sende hver enkel ansøger et personligt og opmuntrende afslag. Derfor kan et brand eller virksomhed med fordel involvere sin kommunikationsafdeling med henblik på at formulere et afslag, der motivere afviste ansøgere til at blive en del af organisationen, selvom de ikke kommer til at arbejde i den: Altså gøre dem til brandambassadører.

Ziengs arbejder selv for virksomheden Bolius, som rigtig nok ikke er et fashion brand. Deres måde at involvere afviste ansøgere er dog lige så relevant for fashion brands, idet selv et afslag skaffer dem positiv omtale og er med til at øge deres brandværdi. Bolius har skabt, hvad de kalder ”Bolius Netværk”. Et forum hvor folk, der har vist interesse for brandet, herunder tidligere ansøgere, bliver informeret om ting, der er relevant for dem såvel som for brandet. Et engagement i ”Bolius Netværk” inkluderer:

  • Viden om kommende jobopslag, inden de lægges op.
  • Invitationer til arrangementer og seminarer, hvor forummet kan hjælpe Bolius med forslag til forbedring af performance.
  • Direkte kontakt med virksomhedens medarbejdere.
  • Og andet relevant, netværket har mulighed for at bringe på banen.

Ifølge Ziengs gav tiltaget enormt meget positiv feedback. Virksomheden sendte alle ansøgere der ikke kom til samtale en mail, hvori e fortalte om konceptet. I mailen gjorde de det klart at ansøgeren kun modtog en mail, med mindre de svarede tilbage og tilmeldte sig netværket. Det gjorde i alt 15 ud af 299 afviste ansøgere ” Vi fik med andre ord fat i de personer, der har den største interesse i Bolius, mens de andre personer nu burde have en lidt mere positiv opfattelse af Bolius.” (E. Ziengs, 2015, Børsen).

Konklusion

Det er vigtigt for et hvert brand – især for fashion brands – at drage omsorg for alle sine ansøgere. Behandl dem som I vil behandle jeres ansatte og jeres kunder! For ud over at ansøgeren som udgangspunkt gerne vil bidrage til brandets fortsatte vækst, er vedkommende med stor sikkerhed også forbruger eller beundre af jeres produkter. Og lige så vel som et brand har et koncept om at imødekomme alle sine kunder på en respektfuld og inkluderende måde, bør det også have en plan for hvordan det bedst kommunikere til sine ansøgere – også de afviste. For vendes et nederlag, som et afslag nu engang er, til noget positivt, vinder både ansøger og brand i den lange ende.

Læs det oprindelige indlæg HER

0 0 votes
Article Rating

Hold mig underrettet
Underet mig
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments