Stay in fashion

Brug for et karriere-fix? Hvordan får du tillid til dig selv (dine ideer, kompetencer og beslutninger) på arbejdspladsen? Her får du 3 stensikre metoder til at overvinde dine professionelle selvtillids-issues og blive din egen største fan!

 

Når jeg tænker på mig selv som professionel, har jeg desværre for vane at have mest fokus på mine fejl. Ting der er mislykkedes for mig. Det er som om, de får lov at definere min professionalisme i langt højere grad end alle de gode præstationer og succeser.

Jeg tror det hele startede i en dansktime i 1. klasse. Her skulle vi tælle hvor mange A’er, der var i en tekst på 5 linjer. Jeg rakte stolt hånden op, for jeg havde fundet dem alle sammen. Troede jeg da. Men jeg havde misset et A. Denne fiasko, (som ved Gud ikke var særlig stor), er jeg aldrig rigtig kommet ud over. Den følelse af at være DUM sidder i mig endnu. Selvom jeg godt ved, at jeg ikke er det.

Du kender godt følelsen ikke? Det er så nemt at huske alle fiaskoerne! Som om tilværelsen var fuld af dem. Succeserne derimod er lette at glemme. Eller også hen slår man dem med et: ”Jamen det kunne enhver da have præsteret”. Og nej det kunne de ikke. Intet kunne være mere forkert - for helt ærligt, hvis alle kunne præstere det samme som dig, hvorfor har de så ikke gjort det?

Jeg er selv superheldig at være omgivet af mennesker, der er altid bakker mig op professionelt. Både i medgang og modgang. Det betyder ikke, at de aldrig fortæller mig, at jeg har taget fejl. Men de roser mig for mine styrker, udfordrer mine ideer og opmuntrer mig til at vende mine fejltagelser til en positiv læringsproces.

Men man kan faktisk også selv gøre meget for at styrke sin egen professionelle selvtillid – og identitet.

1 Kig på din ansættelseskontrakt.

Der er en grund til, at nogen har hyret dig. Der er ingen virksomheder – og slet ikke inden for mode- og designbranchen – der ansætter inkompetente medarbejdere. Medarbejdere er jo mennesker, der skal have løn. Penge som virksomheden skal af med. En ting er sikkert: Man bliver ikke ansat grundet medlidenhed. Har nogen ansat dig, er det fordi der er brug for dine kompetencer og ideer. Du er de penge, virksomheden betaler dig, værd!

2 JOIN et fagligt relevant netværk

Uanset om du er ny i branchen eller en gammel kending, er det vigtigt at være en del af et fællesskab. I et fællesskab kan man nemlig netværke, hente inspiration og styrke sin selvtillid. Lige så vel som du lader dig inspirere af andre, lader andre sig også inspirere af dig. Og har du passion for Fashion og Design? Hvorfor så ikke blive en del af et netværk, der deler de samme interesser som dig?

THE LOOKBOOK her på myself.dk er Danmarks #1 inspirerende samling af faglige og kreative profiler med engagement i mode og design. Her kan du oprette et digitalt visitkort, der giver dig mulighed for at vise hele branchen, hvem DU er.

Formålet med netværket er at give dig mulighed for at styrke din professionelle identitet (og din selvtillid). Her plads til dine ideer, dine talenter, din erfaring og din PORTFOLIO. Herudover er Lookbook’en selvfølgelig også et socialt netværk, hvor du kan komme i forbindelse med andre mode- og designinteresserede, få feedback på projekter eller måske blive headhuntet til den stilling, du altid har drømt om.

3 Saml dine arbejder i en portfolio.

Uanset om du er kreativ eller analytisk, er det altid godt at have en portfolio. Alle mennesker (inklusivt dig selv) har nemmest ved at vurdere dit arbejde og dine kompetencer, når der er noget konkret at forholde sig til.

Har du været med til at lave en stor kampagne, har du skrevet nogle gode artikler eller lavet et design, der sparker røv? Saml dine arbejder et sted, hvor du kan se dem. KIG PÅ DEM! Kan du se, hvor dygtig du er? Kan du se din udvikling over tid? Kan du grine af dit udgangspunkt? Kan du se potentialet i noget, du ikke har publiceret endnu? Prøv det! Det er nemlig svært at se sine succeser i øjnene uden at blive bare en lille smule stolt.

4 tips til en god portfolio

  • Udvælg (bare for at komme i gang) to til tre projekter, der demonstrerer dit mindset, dine ideer og dine tekniske færdigheder. Det er ligegyldigt om det er arbejder, du har lavet privat eller for en virksomhed. Jeg vil (personligt) helst se/læse noget der ikke er publiceret. Når materialet er råt og ikke har været igennem en hel masse professionelle led, fremstår din intention nemlig skarpes.
  • Sørg altid for at give dine projekter kategorier og korte beskrivelser. Det gør det nemmere både for dig selv og andre at navigere i dem. Er dine projekter publiceret? Så sørg for at linke til dem. På den måde dokumenterer du din professionalisme over for både dig selv og andre.
  • Sorter i dine projekter (billeder, videoer, skriverier). Lad være at tage det hele med i dit portfolio. Udvælg de arbejder, DU bedst kan lide. Gør det klart, at disse projekter er essensen af din faglighed.
  • Brug dit portfolio til at minde dig selv om, at du er en succes. Ligesom et familiealbum indeholder et portfolio en masse minder. Gode minder om hvordan du over tid mestrede dit felt.

Når du er færdig, kan du jo uploade dine projekter til din profil på myself.dk? Så er vi nemlig mange der kan få glæde og inspiration fra dit arbejde og dine talenter  😊 – der er allerede over 100 fagfæller og virksomheder, der ugentligt ”bladre” vores Lookbook igennem.

Er du klar til at styrke din professionelle selvtillid? Don’t be shy.

Og ja det er helt gratis ❤️️

Læs også


Login og giv din kommentar
avatar
  Tilmeld  
Underet mig